Designproces: alles over de explore fase
In dit artikel
Ons designproces bestaat uit de 4 fases: strategy, understand, explore en create. In dit artikel leggen we alles uit over de explore fase. Wat is het doel van deze fase en welke tools en methodes gebruiken we?
Wat is het designproces?
Voor ons is elke klantvraag en elk project uniek. Dit zorgt ervoor dat we geen kant-en-klare oplossingen op de plank hebben liggen, maar bij elke uitdaging maatwerk leveren. Wel hebben we een basis waarop we altijd kunnen vertrouwen: ons designproces. Dit proces helpt ons bij iedere uitdaging en bestaat uit vier fases: strategy, understand, explore en create. De tools en methodes die we gebruiken verschillen per fase. Hieronder vertel ik je graag meer over de explore fase.
Wil je meer weten over ons designproces? Lees dan hier meer over de achtergrond van ons designproces.
Wat is het doel van de explore fase?
Met alle fundamenten en inzichten uit de strategy en understand fase duiken we het creatieve proces in. In de explore fase gaan we door middel van design iteraties op zoek naar de juiste oplossing. Hieronder leggen we uit wat design iteraties zijn en waarom we op deze manier werken.
Wat zijn design iteraties?
Design iteraties zijn efficiënte en korte periodes waarin we aan de slag gaan met het uitschetsen van de digitale oplossing, om deze vervolgens te valideren bij de doelgroep. Het is een iteratief proces waarbij we elke iteratie focussen op een bepaalde scope van het eindproduct. Zo houden we focus en werken we iteratie na iteratie richting een volledig gevalideerd ontwerp dat aansluitend door één van onze development partners ontwikkeld kan worden.
Waar komt het vandaan?
Iteratief werken wint al jaren aan populariteit binnen organisaties. De traditionele watervalmethode is grotendeels vervangen door Lean en Agile werkwijzen. Ook binnen softwareontwikkeling is deze manier van werken inmiddels volledig omarmd. Scrum sprints zijn de standaard.
Wij als designers werken eigenlijk al een lange tijd op een iteratieve manier. Het designproces is namelijk van nature al een iteratief proces met veel onderzoeken, experimenten en testen. Deze mindset en manier van werken helpt ons niet alleen bij het uitwerken van een digitale oplossing, maar ook bij het verkennen en onderzoeken van strategische vraagstukken rondom digitaliseren. Wil je hier meer over lezen? Bekijk dan deze pagina over onze dienstverlening Business Design.
Binnen ons vakgebied heeft iteratief werken vooral een boost gekregen door de Google Sprint. Nog nooit van gehoord? Bestel dan zeker even dit boek.
Hoe ziet een design iteratie eruit?
Iteratie planning
Tijdens de iteratieplanning bepalen we de scope van de design iteraties. Zo bepalen we bijvoorbeeld welke onderdelen van de applicatie we gaan uitwerken in elke iteratie. Bij het prioriteren van de iteraties haken we ook de ontwikkelaars aan. Op die manier zorgen we ervoor dat we de juiste designs opleveren op de juiste momenten, zodat ontwikkelaars tijdens de design iteraties al kunnen starten met de ontwikkeling.
Iteratie kick-off
Elke iteratie start samen met het hele projectteam in een creatieve kick-off. Tijdens deze kick-off gebruiken we het Core Model Canvas om met elkaar te brainstormen over wensen in functionaliteit en design voor de pagina’s.
Heb je onze handige template voor het Core Model Canvas al gezien? Ga zelf aan de slag. Bekijk de template hier.
Wireframing
We beginnen met het uitdenken van de logica van de pagina's. Dit doen we bijvoorbeeld met user flows of wireframes. Een wireframe is een functioneel design van een website of applicatie. Bij het maken van wireframes komt nog géén grafisch design kijken. Je kan het vergelijken met de blauwdruk van een huis. Je kijkt meer naar de inhoud dan de vorm van de digitale oplossing.
Design prototype
We vertalen de wireframes naar eerste designs en maken vervolgens een design prototype. In dit design prototype gebruiken we 'platte plaatjes' van schermen in de applicatie die op bepaalde plekken klikbaar zijn. Zonder programmeercode te gebruiken, kunnen we zo de werking van de applicatie laten zien. Deze klikdemo's gebruiken we om de nieuwe designs te valideren bij de doelgroep en stakeholders.
Scenario testing
Tijd om de gemaakte ontwerpen te testen! Op basis van scenario’s laten we eindgebruikers taken uitvoeren in het prototype. We kijken mee, analyseren hun gedrag en verzamelen onderweg hun feedback. Scenario testing kunnen we op verschillende manieren uitvoeren. In de praktijk doen wij dit echter vaak met behulp van 1-op-1 interviews, op locatie of op afstand. Daarnaast bieden we een geautomatiseerde online test aan. Deze wordt per mail verstuurd naar eindgebruikers, die vervolgens zelfstandig de test kunnen doorlopen. Op deze manier verzamelen we zowel kwalitatieve- als kwantitatieve data.
Wat volgt er na de Explore fase?
Alle gevalideerde ontwerpen worden klaargemaakt om richting realisatie te gaan. In de create fase maken we alles ‘pixel perfect’ en zorgen we dat de ontwerpen aangeleverd worden bij development.
Ben je benieuwd hoe wij jou verder kunnen helpen door middel van design iteraties? Wil je bijvoorbeeld je ontwikkelsprints ondersteunen door vooraf een design iteratie te doen? Neem contact op, we maken graag kennis!