Designproces: alles over de understand fase
In dit artikel
Ons designproces bestaat uit de 4 fases: strategy, understand, explore en create. In dit artikel leggen we alles uit over de understand fase. Wat is het doel van deze fase en welke tools en methodes gebruiken we?
Wat is het designproces?
Voor ons is elke klantvraag en elk project uniek. Dit zorgt ervoor dat we geen kant-en-klare oplossingen op de plank hebben liggen, maar bij elke uitdaging maatwerk leveren. Wel hebben we een basis waarop we altijd kunnen vertrouwen: ons designproces. Dit proces helpt ons bij iedere uitdaging en bestaat uit vier fases: strategy, understand, explore en create. De tools en methodes die we gebruiken verschillen per fase. Hieronder vertel ik je graag meer over de understand fase.
Wil je meer weten over ons designproces? Lees dan hier meer over de achtergrond van ons designproces.
Wat is het doel van de understand fase?
Nadat we in de eerste fase – de strategy fase - een blik naar binnen hebben geworpen, is het nu tijd om naar buiten te kijken. In de understand fase bestuderen we de doelgroep. Met behulp van verschillende onderzoeksmethodes brengen we het leven van de eindgebruiker in kaart en zijn we specifiek geïnteresseerd in waar, wanneer en hoe de doelgroep gebruik maakt van jouw digitale product of dienst. Zo verkennen we stap voor stap het speelveld waarbinnen de oplossing een rol gaat spelen.
Digitale oplossingen voor mensen
Uiteindelijk zijn het mensen die aan de slag gaan met de digitale oplossingen die we creëren. Door ons goed te verdiepen in de manier waarop de doelgroep gebruik maakt van de oplossing kunnen we de gebruiksvriendelijkheid, toegankelijkheid en inclusiviteit van het eindproduct waarborgen. Tijdens de understand fase trekken we met een vergrootglas op zak en een klembord onder de arm eropuit om onderzoek te doen. We observeren, experimenteren en verifiëren, net zo lang tot we een goed inzicht hebben in hoe je doelgroep denkt, waarneemt, voelt en reageert.
Samenkomst organisatie, eindklant en techniek
Met dit onderzoek slaan we een brug tussen de doelstellingen van je organisatie en de behoeften van eindgebruikers. Daarnaast brengen we ook de technische randvoorwaarden in kaart, want alle creatieve oplossingen die we bedenken zijn pas waardevol op het moment dat ze daadwerkelijk gebouwd kunnen worden. Onderaan de streep is een succesvolle oplossing een samenkomst van organisatiedoelen die worden behaald, tevreden eindgebruikers en een slimme en schaalbare technische ontwikkeling.
Welke tools en methodes gebruiken we in de understand fase?
Elk project is uniek! Om flexibiliteit en maatwerk te waarborgen in projecten hebben we in elke fase een rugzak met tools en methodes die we kunnen inzetten. Hieronder vind je een greep uit tools die we inzetten tijdens de understand fase.
Contextueel onderzoek
De projecten waaraan wij werken zijn vaak specifieke digitale oplossingen in dagelijkse processen. Denk bijvoorbeeld aan het taak management systeem op je werk, de app van je zorgverlener of een leeromgeving op school. Dit zijn voorbeelden van digitale oplossingen die dagelijkse processen ondersteunen. Om een beter beeld te vormen van deze dagelijkse processen doen we contextueel onderzoek.
Door middel van contextueel onderzoek krijgen we een beter beeld van de context waarin de nieuwe digitale oplossing gebruikt gaat worden. Dit doen we door ons daadwerkelijk onder te dompelen in de wereld van de eindgebruiker en belangrijke wensen, successen en pijnpunten te identificeren.
Journey Mapping
Journey maps gebruiken we om op een krachtige en visuele manier alle inzichten uit het onderzoek samen te brengen. Een journey map geeft op een overzichtelijk manier weer welke reis een eindgebruiker aflegt voor, tijdens en na het gebruik van jullie product of dienst. Zo wordt direct duidelijk waar kansen liggen voor de digitale oplossing die we creëren.
Journey maps zijn er in verschillende vormen en maten. Je kunt hierbij bijvoorbeeld denken aan een customer journey, patient journey, buyer journey of misschien wel een service blueprint. Het is belangrijk om goed te kijken of het inzetten van een journey map van toegevoegde waarde is binnen het project en welke inzichten je hiermee wilt borgen.
Heb je onze handige template voor een Service Blueprint al gezien? Je kan er hier zelf mee aan de slag.
Gebruikersonderzoek
Wordt er al gebruik gemaakt van een bestaand digitaal product? En wil je dit product verbeteren? Dan kunnen we door middel van gebruikerstesten de huidige gebruikerservaring onderzoeken. Op basis van scenario’s laten we eindgebruikers taken uitvoeren in het bestaande systeem en verzamelen we onderweg hun feedback.
In het geval van een bestaand product is er vaak ook veel gebruikersdata op te halen uit tools als bijvoorbeeld Google Analytics en Hotjar. Wij combineren de kwalitatieve inzichten met de kwantitatieve data tot een overzichtelijk rapport.
UX-Scan
Vanuit onze eigen ervaring en expertise kunnen wij bestaande systemen scannen op verbeterkansen. Hierbij focussen wij ons op thema’s zoals bijvoorbeeld digitale toegankelijkheid, consistentie en ‘UX best practices’. Uit een UX-scan komen concrete quickwins en adviezen om direct mee aan de slag te gaan
Aan de slag!
Ben je benieuwd hoe wij jouw organisatie kunnen helpen? Of heb je vragen over dit artikel? Plan hieronder een kennismaking in en we denken graag met je mee!