Wat is de achtergrond van ons designproces?
In dit artikel
Ons designproces vormt al 10 jaar lang de basis voor elk project. Door de jaren heen hebben we dit proces steeds verder aangescherpt, waardoor we nu op een gevalideerde manier gebruiksvriendelijke digitale oplossingen creëren. In dit artikel vertel ik je graag meer over het ontstaan, de basisprincipes en de praktische toepassing van ons designproces.
Waarom een designproces?
Laat ik eerst wat meer van de context schetsen. Als UX-designbureau faciliteren wij het creatieve proces waarmee we samen met onze klanten digitale vraagstukken vertalen naar digitale producten of diensten. De projecten waaraan wij werken zijn vaak complex en strategisch van aard, en het is belangrijk dat we bij ieder project rekening houden met de verwachtingen en wensen van verschillende stakeholders. Bovendien spelen ook de technische mogelijkheden een rol. Alles bij elkaar staan we vaak voor flinke uitdagingen. Gelukkig helpt het designproces ons om elk project succesvol te doorlopen. Wil je meer weten over ons designproces zelf? Lees er hier meer over.
“Je kan onze werkwijze zien als een creatieve ontdekkingsreis die helpt om van eerste idee naar gevalideerd eindproduct te komen”
Geen kant-en-klare oplossingen
Als designers hebben we geen kant-en-klare oplossingen in de schappen liggen. Elk project begint met een kans, idee of een visie van jou als opdrachtgever. Soms bestaat er al een helder idee over het eindproduct (bijvoorbeeld een app, website of applicatie), maar vaak ook niet. Ons vertrekpunt bestaat dus regelmatig uit een hoop onzekerheden die nog onderzocht moeten worden. Je kan onze werkwijze zien als een creatieve ontdekkingsreis die helpt om van eerste idee naar gevalideerd eindproduct te komen.
Sinds onze start in 2012 werken we volgens ons designproces om meer structuur, houvast en richting te geven aan deze creatieve ontdekkingsreizen. Zoals het een goed creatief proces betaamt, heeft ons proces verschillende vormen gehad en heeft het zich in de afgelopen 10 jaar gevormd tot een betrouwbare werkwijze waarmee wij gebruiksvriendelijke digitale oplossingen creëren.
Waar komt ons designproces vandaan?
Het fundament
Het belangrijkste fundament van ons proces komt vanuit ‘Design Thinking’. Binnen deze methode staat de mens centraal en wordt er op een iteratieve manier aan oplossingen gewerkt. Op basis van inzichten en door middel van trial-and-error kom je uiteindelijk tot een eindproduct. Vanuit dit gedachtengoed zijn er de afgelopen jaren ontzettend veel methodieken en processen als paddestoelen uit de grond geschoten. Denk bijvoorbeeld aan Human Centered Design, LeanUX, Service Design Thinking en natuurlijk de alom geprezen Design Sprint. In de basis komt het bij deze methodieken neer op een mensgerichte manier van het verkennen en ontdekken (daar is het woord weer!) van mogelijkheden en het vertalen van inzichten naar nieuwe producten en diensten.
Een van de belangrijkste fundamenten is flexibiliteit. We hebben geen kant en klaar stappenplan die we tevoorschijn toveren voor elk project. Je kan ons proces meer zien als een framework waarbinnen we werken. Daardoor leveren we altijd maatwerk, maar tegelijkertijd bieden we ook structuur en inzicht in het gehele designproces.
De ingrediënten
In de jaren dat Daily Creations bestaat, hebben wij verschillende methodieken toegepast en de onderdelen die goed werken en bij ons passen in een eigen proces verwerkt. Hierdoor is een werkwijze ontstaan met 4 verschillende fases: strategy, understand, explore en create. Binnen elke fase hebben we al het ware een koffer vol met tools en materialen tot onze beschikking die we kunnen inzetten voor verschillende uitdagingen. De ene keer gebruiken we een template in Miro en gaan we aan de slag met het ophalen van klantverwachtingen, de andere keer zetten we gebruikerstesten in om te toetsen of een design goed werkt voor eindgebruikers.
Dit proces geeft houvast, maar het zijn de onderliggende ingrediënten die ervoor zorgen dat we de fases succesvol kunnen doorlopen. Deze ingrediënten hebben we gedestilleerd uit de eerdergenoemde methodieken zoals bijvoorbeeld Design Thinking.
Iteratief werken
Iteratief werken betekent dat we in herhalende stappen werken aan een product. We werken over het algemeen toe naar een Minimal Viable Pproduct (MVP), een eerste versie van het eindproduct met het minimum aan functionaliteiten om het product goed en prettig te laten werken. Vervolgens testen we dit bij eindgebruikers en gaan we met de feedback die we krijgen aan de slag om het product verder uit te bouwen. De eindgebruiker wordt op deze manier vanaf het begin betrokken bij het ontwerpproces. Daarnaast werken we zo in gestructureerde stappen naar een eindresultaat en kunnen we tussentijds opleveren naar ontwikkel teams.
Creativiteit
Wij merken in onze projecten dat het visualiseren van ideeën ontzettend krachtig is. Een plaatje zegt immers meer dan duizend woorden. Sterker nog: een plaatje roept meer dan duizend woorden op. In positieve zin, want visualisatie helpt onze klanten en eindgebruikers om te verwoorden hoe ze ergens over denken en ideeën letterlijk vorm te geven. En dat helpt ons weer op weg! Bij ons hoef je dan ook geen dikke rapporten te verwachten, maar heldere visualisaties en schetsen.
Co-creatie
Co-creatie is nogal een containerbegrip. Voor ons betekent het dat iedereen actief meedoet in het creatieve proces. Dit draagt uiteindelijk bij aan een kwalitatief en breed gedragen eindproduct. Met behulp van creatieve sessies en handige tools leveren stakeholders hun bijdrage. We zijn dan ook niet bang om het gehele proces actief te delen, van schetsen tot uitgewerkte designs. Van Product Owner tot Marketeer en van MT-lid tot eindklant: wanneer je kiest voor een samenwerking met ons, zul je je handen uit de mouwen moeten steken!
Nieuwsgierigheid
Wij zijn bijna kinderlijk nieuwsgierig en dat is maar goed ook, want elke uitdaging is anders en elk project heeft zijn eigen context. Als we onze nieuwsgierig verliezen, is het snel afgelopen. We vinden het belangrijk om constant open te staan voor nieuwe ideeën en inzichten. Daarom blijven we vragen stellen, staan we open voor feedback en starten we elk project met een open blik. Zo kunnen we de meest complexe design uitdagingen uiteindelijk omtoveren tot een gebruiksvriendelijke ervaring.
Zoals je hebt kunnen lezen is ons designproces door de jaren heen gevormd en verschillende methodieken hebben het proces beïnvloed. Om onze opdrachtgevers zo goed mogelijk te kunnen blijven helpen, zullen we ook altijd aan het designproces blijven sleutelen. De (digitale) wereld staat tenslotte nooit stil!