Geschreven door
Profielfoto Joey
Joey Verwey
Profielfoto Joey
Geschreven door
Joey Verwey
Leestijd
3 minuten
Kind gebruikt een tablet

In dit artikel

Apps en websites zijn ondertussen niet meer weg te denken uit het basisonderwijs. Digitale leermiddelen spelen een belangrijke rol in het onderwijs en steeds meer leerlingen werken met apps om bijvoorbeeld hun voortgang bij te houden of opdrachten te maken. Zorgen dat deze apps zo goed mogelijk aansluiten op de behoeften en wensen van deze kinderen is één van de uitdagingen waar wij ons regelmatig mee bezig houden, Dit hebben wij bijvoorbeeld gedaan voor dit project bij OBS de klim.

Cognitieve ontwikkeling

Het ontwerpen van gebruiksvriendelijke applicaties voor leerlingen op basisscholen is een uitdaging waar veel meer bij komt kijken dan je in eerste instantie zou denken. Het is bijvoorbeeld belangrijk om rekening te houden met de vaardigheden die kinderen op verschillende leeftijden ontwikkelen.

Kinderen van 3-5 jaar

Op deze leeftijd zijn de motorische vaardigheden nog minimaal ontwikkeld. Het ontwerpen van apps voor kinderen in deze leeftijden focust zich vooral op het gebruik van grote en duidelijke elementen, veel afbeeldingen, weinig tekst en het vermijden van complexe navigatie structuren. Het onderscheiden van verschillende soorten content is ook nog lastig op deze leeftijden, waardoor bijvoorbeeld een advertentie banner in een game al snel kan worden aangezien als onderdeel van de app.

Kinderen van 6-8 jaar

Op deze leeftijden kunnen kinderen lezen, maar hun woordenschat is vaak nog beperkt. Het analytisch denken is nog niet ontwikkeld, maar zij beheersen wel de basisvaardigheden voor het werken met een digitale interface. Zeker het gebruik van touch interfaces is tegenwoordig steeds gebruikelijker op deze leeftijden. Bij het ontwerpen van apps houden we hier ook al meer rekening met het gebruik van teksten. Deze moeten vooral niet te lang zijn en zoveel mogelijk in herkenbaar taalgebruik van de kinderen zelf geschreven zijn.

Kinderen van 9-12 jaar

Op deze leeftijd zijn kinderen al 'skilled users' als het gaat om touch schermen. Het scrollen en swipen is net zo gebruikelijk als andere dagelijkse handelingen. Deze kinderen kunnen omgaan met navigatiestructuren en hebben ook behoeften aan meer uitdagingen in een app.

Testsessie met groep leerlingen basisschool

Verschillen in ontwerpen voor kinderen en volwassenen

Kleurgebruik

Het gebruik van kleuren is voor kinderen een belangrijk aspect in het neerzetten van de juiste beleving. Bij volwassenen zouden kleuren niet te veel moeten afleiden van de taken die ze moeten uitvoeren, terwijl bij kinderen het gebruik van vrolijke en felle kleuren juist heel goed kan werken om hun aandacht te trekken. Voor kinderen moet de interface een sfeer creëren, tastbaar en aantrekkelijk zijn

Navigatie

Volwassenen zijn gewend om hiërarchieën in navigatiestructuren snel te begrijpen en gebruiken ook snel een zoekfunctionaliteit. Bij kinderen zou de navigatie in apps veel duidelijker en meer stap-voor-stap gepresenteerd moeten worden.

Bovenstaande punten zijn belangrijke aandachtspunten bij het ontwerpen van apps voor kinderen, maar vertellen nog lang niet alles. Wil je meer weten over onze ervaringen, heb jij een leuke uitdaging voor ons of wil je gewoon kennismaken? Altijd welkom! Plan hieronder een afspraak in onze agenda voor een videogesprek!

Profielfoto Joey
Vergelijkbare artikelen
 
 
Studenten werken aan designopdracht
Profielfoto Joey Joey Verwey
UX design

Assessment Week Grafisch Lyceum Utrecht

Studenten van het Grafisch Lyceum gingen aan de slag met een uitdaging voor PostNL.

Close-up van schetsen op papier
Profielfoto Joey Joey Verwey
UX design

Stakeholders en eindgebruikers betrekken met wireframes

Een belangrijk onderdeel in het ontwerpproces van digitale projecten is het maken van...

Developer schrijft gebruiksvriendelijke code
Profielfoto Kelly Kelly Kroesen
Tools & methodes

Tips om de digitale toegankelijkheid te verbeteren

In dit artikel vind je handige tools die je helpen om de digitale toegankelijkheid va...

Designer schetst een user flow
Profielfoto Maike Maike Bekkernens
Tools & methodes

Zet je gebruiker centraal met user flows voor jouw app of website

De user flow template helpt je om de paden die gebruikers bewandelen bij het gebruik...

Designer maakt wireframes op papier
Profielfoto Kelly Kelly Kroesen
UX design

Wat is Adaptive design?

Rekening houden met de context waarin gebruikers jouw digitale product gebruiken.

Mock-up van een core model canvas
Profielfoto Maike Maike Bekkernens
Tools & methodes

Core Model Canvas: in 8 stappen naar de kern van je content

Het Core Model Canvas template helpt je eenvoudig te ontdekken welke content niet mag...

Mock-up van een Service Blueprint
Profielfoto Joey Joey Verwey
Tools & methodes

Ontdek kansen in je dienstverlening met een Service Blueprint

Een Service Blueprint is een canvas met daarop een visueel verloop van jouw dienstver...

Sfeerbeeld van werkende mensen op kantoor
Profielfoto Joey Joey Verwey
UX design

Rekening houden met de privacy van de eindgebruikers in digitale projecten

Met de komst van de AVG wetgeving in 2016 hebben wij ons ontwerpproces aangescherpt m...

Mobiele mock-up Stappy applicatie
Profielfoto Jasper Jasper Griepsma
Development

Web, native, hybrid en progressive apps: wat zijn de verschillen?

Je kan het zo gek niet bedenken of er is wel een app voor gemaakt, maar wat is nou he...