Apps ontwerpen voor leerlingen op het basisonderwijs
In dit artikel
Apps en websites zijn ondertussen niet meer weg te denken uit het basisonderwijs. Digitale leermiddelen spelen een belangrijke rol in het onderwijs en steeds meer leerlingen werken met apps om bijvoorbeeld hun voortgang bij te houden of opdrachten te maken. Zorgen dat deze apps zo goed mogelijk aansluiten op de behoeften en wensen van deze kinderen is één van de uitdagingen waar wij ons regelmatig mee bezig houden, Dit hebben wij bijvoorbeeld gedaan voor dit project bij OBS de klim.
Cognitieve ontwikkeling
Het ontwerpen van gebruiksvriendelijke applicaties voor leerlingen op basisscholen is een uitdaging waar veel meer bij komt kijken dan je in eerste instantie zou denken. Het is bijvoorbeeld belangrijk om rekening te houden met de vaardigheden die kinderen op verschillende leeftijden ontwikkelen.
Kinderen van 3-5 jaar
Op deze leeftijd zijn de motorische vaardigheden nog minimaal ontwikkeld. Het ontwerpen van apps voor kinderen in deze leeftijden focust zich vooral op het gebruik van grote en duidelijke elementen, veel afbeeldingen, weinig tekst en het vermijden van complexe navigatie structuren. Het onderscheiden van verschillende soorten content is ook nog lastig op deze leeftijden, waardoor bijvoorbeeld een advertentie banner in een game al snel kan worden aangezien als onderdeel van de app.
Kinderen van 6-8 jaar
Op deze leeftijden kunnen kinderen lezen, maar hun woordenschat is vaak nog beperkt. Het analytisch denken is nog niet ontwikkeld, maar zij beheersen wel de basisvaardigheden voor het werken met een digitale interface. Zeker het gebruik van touch interfaces is tegenwoordig steeds gebruikelijker op deze leeftijden. Bij het ontwerpen van apps houden we hier ook al meer rekening met het gebruik van teksten. Deze moeten vooral niet te lang zijn en zoveel mogelijk in herkenbaar taalgebruik van de kinderen zelf geschreven zijn.
Kinderen van 9-12 jaar
Op deze leeftijd zijn kinderen al 'skilled users' als het gaat om touch schermen. Het scrollen en swipen is net zo gebruikelijk als andere dagelijkse handelingen. Deze kinderen kunnen omgaan met navigatiestructuren en hebben ook behoeften aan meer uitdagingen in een app.
Verschillen in ontwerpen voor kinderen en volwassenen
Kleurgebruik
Het gebruik van kleuren is voor kinderen een belangrijk aspect in het neerzetten van de juiste beleving. Bij volwassenen zouden kleuren niet te veel moeten afleiden van de taken die ze moeten uitvoeren, terwijl bij kinderen het gebruik van vrolijke en felle kleuren juist heel goed kan werken om hun aandacht te trekken. Voor kinderen moet de interface een sfeer creëren, tastbaar en aantrekkelijk zijn
Navigatie
Volwassenen zijn gewend om hiërarchieën in navigatiestructuren snel te begrijpen en gebruiken ook snel een zoekfunctionaliteit. Bij kinderen zou de navigatie in apps veel duidelijker en meer stap-voor-stap gepresenteerd moeten worden.
Bovenstaande punten zijn belangrijke aandachtspunten bij het ontwerpen van apps voor kinderen, maar vertellen nog lang niet alles. Wil je meer weten over onze ervaringen, heb jij een leuke uitdaging voor ons of wil je gewoon kennismaken? Altijd welkom! Plan hieronder een afspraak in onze agenda voor een videogesprek!