Geschreven door
Profielfoto Joey
Joey Verwey
Profielfoto Joey
Geschreven door
Joey Verwey
Leestijd
4 minuten

In dit artikel

Ons designproces bestaat uit de 4 fases: strategy, understand, explore en create. In dit artikel leggen we alles uit over de strategy fase. Wat is het doel van deze fase en welke tools en methodes gebruiken we?

Designproces

Wat is het designproces?

Ons designproces vormt al 10 jaar lang de basis voor elk project en bestaat uit vier fases: strategy, understand, explore en create. De tools en methodes die we inzetten per fase zullen verschillen per uitdaging, want ieder project is uniek. We zien ons proces dan ook niet als een stappenplan, maar als een framework waarbinnen we werken. Wil je meer weten over ons designproces zelf? Lees dan hier meer over de verschillende fases of hier meer over de achtgrond van het designproces

Wat is het doel van de strategy fase?

Een goed begin is het halve werk. Als designpartner helpen we jou bij uitdagende digitale vraagstukken. De strategy fase vormt het fundament van een project en richt zich op jullie team en de organisatie. We kijken met een kritische blik naar de organisatie, analyseren de markt en brengen de kansen en uitdagingen in kaart. Dit doen we met behulp van creatieve sessies en visuele tools.

Digitale strategie

Het is belangrijk om als organisatie een heldere digitale strategie te hebben. Wat willen jullie bereiken met het project, waarom is het project belangrijk en wat zijn de bedrijfsdoelstellingen? Dit soort vragen vormen de basis voor ieder project en helpen te bepalen waar we nu staan, waar we naartoe werken en welke stappen nodig zijn. We focussen op jullie ambities, zodat we de juiste impact creëren met elkaar.

Welke tools en methodes gebruiken we in de strategy fase?

Elk project is uniek! Om flexibiliteit en maatwerk te waarborgen in projecten hebben we in elke fase een rugzak met tools en methodes die we kunnen inzetten. Hieronder vind je een greep uit tools die we inzetten tijdens de strategy fase.

Business Model Canvas

Een van de bekendste - en misschien wel meest gebruikte – canvassen is het Business Model Canvas. Dit is een canvas dat wordt gebruikt om te brainstormen over businessmodellen en de waardepropositie van je product of dienst. We zetten dit canvas in als er onduidelijkheid heerst over het verdienmodel of de waardepropositie.

De empathy map

Wanneer we werken aan een digitale oplossing is het belangrijk om allereerst stil te staan bij de uitdagingen en problemen die we proberen op te lossen. We zien vaak dat er vanuit de businesskant al goede ideeën bestaan, maar het klantperspectief wordt regelmatig onderbelicht. De empathy map helpt ons hierbij en zorgt ervoor dat organisaties zich kunnen verplaatsen in de eindgebruiker. Het is een handige tool waarin we bijvoorbeeld inzichten uit de markt en klantonderzoek een plek kunnen geven. Zo ontstaat er een beeld van de eindgebruiker.

Design Challenge

Met een heldere design challenge verwoorden we de belangrijkste uitdaging die we proberen op te lossen in een krachtig statement. We definiëren hiermee een scope die kaders geeft aan het designproces. Een goede design challenge bestaat uit het probleem dat je wilt oplossen, de impact die je wilt maken en houdt rekening met de context en beperkingen die er zijn. De design challenge moet uiteindelijk iedereen motiveren om aan de slag te gaan met die uitdaging!

Het verwoorden van de belangrijkste uitdaging is een groepsactiviteit. Zorg dat alle belangrijke stakeholders aanwezig zijn, zodat de design challenge uiteindelijk breed gedragen wordt. In projecten faciliteren wij een creatieve sessie om tot een design challenge te komen. Met ons template bord in MIRO kan je eventueel ook zelf aan de slag! Bekijk hem hier.

Impact Ladder

Als het gaat om het verkennen en definiëren van je impact doelen is het belangrijk om hier de tijd voor te nemen. Wanneer deze doelen helder en concreet zijn, zorg je er namelijk voor dat het hele team dezelfde visie voor ogen heeft. Met de impact ladder kijk je naar de verwachtingen op korte- en lange termijn en bepaal je welke impact de digitale oplossing idealiter gaat hebben.

Brainstorm Impact Ladder

Stakeholder mapping

In projecten hebben we nu eenmaal te maken met mensen uit allerlei richtingen, zowel binnen als buiten de organisatie. Het is belangrijk om een goed beeld te vormen van al deze stakeholders. Met de stakeholder map plaatsen we alle belanghebbenden in een canvas waarbij we kijken naar de mate van belang en mate van invloed.  Daardoor kunnen we de kansen en risico's met elkaar inschatten. Ook maken we een plan van aanpak om de stakeholders op de juiste momenten te betrekken in het proces. 

Aan de slag!

Ben je benieuwd hoe wij jouw organisatie kunnen helpen? Of heb je vragen over dit artikel? Plan hieronder een kennismaking in en we denken graag met je mee!

 

Vergelijkbare artikelen
 
 
Designer maakt wireframes op papier
Profielfoto Kelly Kelly Kroesen
UX design

Wat is Adaptive design?

Rekening houden met de context waarin gebruikers jouw digitale product gebruiken.

Profielfoto Jasper Jasper Griepsma
UX design

Designproces: alles over de understand fase

In dit artikel leggen we alles uit over de understand fase. Wat is het doel van deze...

Mobiele mock-up Stappy applicatie
Profielfoto Jasper Jasper Griepsma
Development

Web, native, hybrid en progressive apps: wat zijn de verschillen?

Je kan het zo gek niet bedenken of er is wel een app voor gemaakt, maar wat is nou he...

Sfeerbeeld van werkende mensen op kantoor
Profielfoto Joey Joey Verwey
UX design

Rekening houden met de privacy van de eindgebruikers in digitale projecten

Met de komst van de AVG wetgeving in 2016 hebben wij ons ontwerpproces aangescherpt m...

Studenten werken aan designopdracht
Profielfoto Joey Joey Verwey
UX design

Assessment Week Grafisch Lyceum Utrecht

Studenten van het Grafisch Lyceum gingen aan de slag met een uitdaging voor PostNL.

Mock-up van een Service Blueprint
Profielfoto Joey Joey Verwey
Tools & methodes

Ontdek kansen in je dienstverlening met een Service Blueprint

Een Service Blueprint is een canvas met daarop een visueel verloop van jouw dienstver...

Profielfoto Joey Joey Verwey
UX design

Wat is de achtergrond van ons designproces?

Ons designproces vormt al 10 jaar lang de basis voor elk project. Door de jaren heen...

Profielfoto Maike Maike Bekkernens
UX design

Hoe verloopt een project?

Het is geen geheim dat een goede user experience de nieuwe standaard is. Gebruikers v...

Designer schetst een user flow
Profielfoto Maike Maike Bekkernens
Tools & methodes

Zet je gebruiker centraal met user flows voor jouw app of website

De user flow template helpt je om de paden die gebruikers bewandelen bij het gebruik...

Close-up van schetsen op papier
Profielfoto Joey Joey Verwey
UX design

Stakeholders en eindgebruikers betrekken met wireframes

Een belangrijk onderdeel in het ontwerpproces van digitale projecten is het maken van...

Developer schrijft gebruiksvriendelijke code
Profielfoto Kelly Kelly Kroesen
Tools & methodes

Tips om de digitale toegankelijkheid te verbeteren

In dit artikel vind je handige tools die je helpen om de digitale toegankelijkheid va...

Profielfoto Joey Joey Verwey
UX design

Designproces: alles over de explore fase

In dit artikel leggen we alles uit over de explore fase. Wat is het doel van deze fas...

Mock-up van een core model canvas
Profielfoto Maike Maike Bekkernens
Tools & methodes

Core Model Canvas: in 8 stappen naar de kern van je content

Het Core Model Canvas template helpt je eenvoudig te ontdekken welke content niet mag...

Kind gebruikt een tablet
Profielfoto Joey Joey Verwey
UX research

Apps ontwerpen voor leerlingen op het basisonderwijs

Wat komt er allemaal kijken bij het ontwerpen van apps voor kinderen?