Designproces: alles over de strategy fase
In dit artikel
Ons designproces bestaat uit de 4 fases: strategy, understand, explore en create. In dit artikel leggen we alles uit over de strategy fase. Wat is het doel van deze fase en welke tools en methodes gebruiken we?
Wat is het designproces?
Ons designproces vormt al 10 jaar lang de basis voor elk project en bestaat uit vier fases: strategy, understand, explore en create. De tools en methodes die we inzetten per fase zullen verschillen per uitdaging, want ieder project is uniek. We zien ons proces dan ook niet als een stappenplan, maar als een framework waarbinnen we werken. Wil je meer weten over ons designproces zelf? Lees dan hier meer over de verschillende fases of hier meer over de achtgrond van het designproces
Wat is het doel van de strategy fase?
Een goed begin is het halve werk. Als designpartner helpen we jou bij uitdagende digitale vraagstukken. De strategy fase vormt het fundament van een project en richt zich op jullie team en de organisatie. We kijken met een kritische blik naar de organisatie, analyseren de markt en brengen de kansen en uitdagingen in kaart. Dit doen we met behulp van creatieve sessies en visuele tools.
Digitale strategie
Het is belangrijk om als organisatie een heldere digitale strategie te hebben. Wat willen jullie bereiken met het project, waarom is het project belangrijk en wat zijn de bedrijfsdoelstellingen? Dit soort vragen vormen de basis voor ieder project en helpen te bepalen waar we nu staan, waar we naartoe werken en welke stappen nodig zijn. We focussen op jullie ambities, zodat we de juiste impact creëren met elkaar.
Welke tools en methodes gebruiken we in de strategy fase?
Elk project is uniek! Om flexibiliteit en maatwerk te waarborgen in projecten hebben we in elke fase een rugzak met tools en methodes die we kunnen inzetten. Hieronder vind je een greep uit tools die we inzetten tijdens de strategy fase.
Business Model Canvas
Een van de bekendste - en misschien wel meest gebruikte – canvassen is het Business Model Canvas. Dit is een canvas dat wordt gebruikt om te brainstormen over businessmodellen en de waardepropositie van je product of dienst. We zetten dit canvas in als er onduidelijkheid heerst over het verdienmodel of de waardepropositie.
De empathy map
Wanneer we werken aan een digitale oplossing is het belangrijk om allereerst stil te staan bij de uitdagingen en problemen die we proberen op te lossen. We zien vaak dat er vanuit de businesskant al goede ideeën bestaan, maar het klantperspectief wordt regelmatig onderbelicht. De empathy map helpt ons hierbij en zorgt ervoor dat organisaties zich kunnen verplaatsen in de eindgebruiker. Het is een handige tool waarin we bijvoorbeeld inzichten uit de markt en klantonderzoek een plek kunnen geven. Zo ontstaat er een beeld van de eindgebruiker.
Design Challenge
Met een heldere design challenge verwoorden we de belangrijkste uitdaging die we proberen op te lossen in een krachtig statement. We definiëren hiermee een scope die kaders geeft aan het designproces. Een goede design challenge bestaat uit het probleem dat je wilt oplossen, de impact die je wilt maken en houdt rekening met de context en beperkingen die er zijn. De design challenge moet uiteindelijk iedereen motiveren om aan de slag te gaan met die uitdaging!
Het verwoorden van de belangrijkste uitdaging is een groepsactiviteit. Zorg dat alle belangrijke stakeholders aanwezig zijn, zodat de design challenge uiteindelijk breed gedragen wordt. In projecten faciliteren wij een creatieve sessie om tot een design challenge te komen. Met ons template bord in MIRO kan je eventueel ook zelf aan de slag! Bekijk hem hier.
Impact Ladder
Als het gaat om het verkennen en definiëren van je impact doelen is het belangrijk om hier de tijd voor te nemen. Wanneer deze doelen helder en concreet zijn, zorg je er namelijk voor dat het hele team dezelfde visie voor ogen heeft. Met de impact ladder kijk je naar de verwachtingen op korte- en lange termijn en bepaal je welke impact de digitale oplossing idealiter gaat hebben.
Stakeholder mapping
In projecten hebben we nu eenmaal te maken met mensen uit allerlei richtingen, zowel binnen als buiten de organisatie. Het is belangrijk om een goed beeld te vormen van al deze stakeholders. Met de stakeholder map plaatsen we alle belanghebbenden in een canvas waarbij we kijken naar de mate van belang en mate van invloed. Daardoor kunnen we de kansen en risico's met elkaar inschatten. Ook maken we een plan van aanpak om de stakeholders op de juiste momenten te betrekken in het proces.
Aan de slag!
Ben je benieuwd hoe wij jouw organisatie kunnen helpen? Of heb je vragen over dit artikel? Plan hieronder een kennismaking in en we denken graag met je mee!