Geschreven door
Profielfoto Maike
Maike Bekkernens
Profielfoto Maike
Geschreven door
Maike Bekkernens
Leestijd
5 minuten

In dit artikel

Dagelijks helpen we onze klanten met uiteenlopende digitale vraagstukken. Van het ontdekken van digitale kansen in de zorg tot het toegankelijk maken van overheidsapplicaties. De ene keer bestaat de doelgroep uit professionals in een specifiek vakgebied, de andere keer heeft ons werk impact op iedereen in onze samenleving. De enige zekerheid die we kennen, is dat ieder project anders is. Gelukkig helpt ons designproces om iedere keer tot een succesvolle oplossing te komen. In dit artikel vertel ik je graag wat je kan verwachten van de samenwerking en hoe een project bij ons verloopt.

Een goede voorbereiding is het halve werk

Een goede samenwerking start met een (digitale) kop koffie! We maken graag kennis met je. We leren jou, de organisatie en natuurlijk de uitdaging beter kennen. Vervolgens kijken we hoe wij onze expertise kunnen inzetten om jou te helpen. Na een of meerdere gesprekken weten we hoe wij ons proces kunnen toepassen op jullie uitdaging.

Naar aanleiding van de kennismaking sturen wij je een digitaal voorstel met een plan van aanpak. Daarin laten we zien welke werkzaamheden we adviseren en wat je van ons kan verwachten. Zo kun jij op je gemak bepalen of je de samenwerking met ons wilt aangaan.

Aan de slag! Hoe verloopt het project?

Je hebt gekozen voor een samenwerking met ons! Het startsein is gegeven en ons UX team staat te popelen om aan de slag te gaan. Wij werken in projecten volgens ons eigen designproces dat is gebaseerd op methodieken als Design Thinking, LEAN-UX en Human Centered Design. Benieuwd naar de achtergrond van ons designproces? Lees er hier meer over.

Ons designproces bestaat uit vier fases: strategy, understand, explore en create. De tools en methodes die we inzetten per fase zullen verschillen per uitdaging, want ieder project is uniek. We zien ons proces dan ook niet als een stappenplan, maar als een framework waarbinnen we werken. Hieronder zal ik je meenemen in de verschillende fases van ons proces.

Strategy: Jullie digitale strategie en doelen bepalen de richting

Jullie digitale strategie en doelen vormen het fundament van het project. In de strategy fase richten we ons op het helder krijgen van deze doelstellingen. Zijn hier nog veel onduidelijkheden? Dan brengen we die samen in kaart. Wij faciliteren het proces om tot de juiste inzichten te komen. Bijvoorbeeld tijdens een kick-off meeting met alle relevante stakeholders (dit noemen we het kernteam) wordt de ontwerpuitdaging besproken en kan iedereen ideeën delen. Het doel is om gezamenlijk te starten met een gedeelde visie.

We delen de opgehaalde inzichten vanaf de eerste meeting in een projectomgeving die we speciaal voor jullie inrichten. Deze omgeving wordt aangevuld naarmate we meer inzichten verzamelen. Zo blijft relevante informatie gedurende het gehele project (en daarna) toegankelijk.

Understand: Verdiepen in de context van de eindklant

In de understand fase brengen we de context van de oplossing in kaart. Wie zijn de eindgebruikers? Wanneer maken zij gebruik van jullie dienst of product en wat willen zij bereiken? We gaan in gesprek met de doelgroepen en vergaren zoveel mogelijk inzichten. We kunnen bijvoorbeeld de gebruiksvriendelijkheid van een al bestaand product testen en soms ligt de focus op het uiteenzetten van een toekomstige customer journey. Samen kijken we welke tools en methodes relevant zijn.

Explore: Iteratief oplossingen ontdekken en testen

Tijdens de explore fase ontdekken we in design iteraties (periodes van 3 of 4 weken) potentiële oplossingen die we vervolgens testen met eindgebruikers. Het doel van elke iteratie is om een prototype te creëren van (een deel van) het digitale product.

We starten in deze fase met het uitwerken van wireframes, een soort blauwdruk van de pagina’s binnen het product. Hierbij focussen we ons vooral op functionaliteit. Pas daarna gaan we aan de slag met de vorm en opmaak en werken we de wireframes uit tot een design. Dit design testen we vervolgens met eindgebruikers en stakeholders om zoveel mogelijk feedback op te halen.

Dc Wireframe Tekenen

Create: Gevalideerde oplossingen uitwerken en opleveren voor realisatie

Tot slot zetten we de puntjes op de i. Alle gevalideerde designs worden pixelperfect opgeleverd. We borgen het design in een design system, een centrale plek waarin we de verschillende componenten opslaan die we hebben ontworpen voor jullie website of applicatie. Je vindt hier bijvoorbeeld de gebruikte kleuren en lettertypes, maar ook componenten als buttons, formulieren of een navigatiemenu. Het design system zorgt voor consistentie – het is de basis van de visuele identiteit – en voor snelheid, want ontwikkelaars kunnen er direct mee aan de slag.

Wie ontwikkelt de app of website?

Onze focus ligt op het designproces. Wel werken we samen met verschillende ontwikkelpartijen die ook tijdens het designproces kunnen aanhaken om de ideeën te toetsen op technische haalbaarheid. Hebben jullie zelf een ontwikkelteam in huis? Geen probleem, we stemmen de samenwerking graag op elkaar af. Zijn er tijdens de bouw nog extra designs nodig? Geen punt, ook daar helpen we graag bij.

Gezamenlijk reflecteren we op het project

Voldaan - maar met een kritische blik - reflecteren we aan het einde van het project samen met jou op het proces en de samenwerking. Zo kunnen we in toekomstige projecten de ervaring van onze klanten nóg beter maken. En dat is waar een UX-hart sneller van gaat kloppen. 

Profielfoto Maike
Vergelijkbare artikelen
 
 
Profielfoto Maike Maike Bekkernens
UX design

Hoe verloopt een project?

Het is geen geheim dat een goede user experience de nieuwe standaard is. Gebruikers v...

Close-up van schetsen op papier
Profielfoto Joey Joey Verwey
UX design

Stakeholders en eindgebruikers betrekken met wireframes

Een belangrijk onderdeel in het ontwerpproces van digitale projecten is het maken van...

Profielfoto Maike Maike Bekkernens
UX design

Designproces: alles over de create fase

Het doel van de create fase is het opleveren van de gevalideerde ontwerpen richting o...

Sfeerbeeld van werkende mensen op kantoor
Profielfoto Joey Joey Verwey
UX design

Rekening houden met de privacy van de eindgebruikers in digitale projecten

Met de komst van de AVG wetgeving in 2016 hebben wij ons ontwerpproces aangescherpt m...

Profielfoto Kelly Kelly Kroesen
UX design

Digitale toegankelijkheid voor mensen met een beperking. Waar moet je rekening mee houden?

In Nederland leeft een aanzienlijk deel van de bevolking met een beperking. Voor deze...

Studenten werken aan designopdracht
Profielfoto Joey Joey Verwey
UX design

Assessment Week Grafisch Lyceum Utrecht

Studenten van het Grafisch Lyceum gingen aan de slag met een uitdaging voor PostNL.

Profielfoto Joey Joey Verwey
UX design

Digitale toegankelijkheid voor overheden, hoe zit dat precies?

Sinds 2018 zijn overheidsinstanties wettelijk verplicht de noodzakelijke maatregelen...

Profielfoto Joey Joey Verwey
UX design

Designproces: alles over de explore fase

In dit artikel leggen we alles uit over de explore fase. Wat is het doel van deze fas...

Mock-up van een Service Blueprint
Profielfoto Joey Joey Verwey
Tools & methodes

Ontdek kansen in je dienstverlening met een Service Blueprint

Een Service Blueprint is een canvas met daarop een visueel verloop van jouw dienstver...

Kind gebruikt een tablet
Profielfoto Joey Joey Verwey
UX research

Apps ontwerpen voor leerlingen op het basisonderwijs

Wat komt er allemaal kijken bij het ontwerpen van apps voor kinderen?

Profielfoto Joey Joey Verwey
UX design

Wat is de achtergrond van ons designproces?

Ons designproces vormt al 10 jaar lang de basis voor elk project. Door de jaren heen...

Mobiele mock-up Stappy applicatie
Profielfoto Jasper Jasper Griepsma
Development

Web, native, hybrid en progressive apps: wat zijn de verschillen?

Je kan het zo gek niet bedenken of er is wel een app voor gemaakt, maar wat is nou he...

Developer schrijft gebruiksvriendelijke code
Profielfoto Kelly Kelly Kroesen
Tools & methodes

Tips om de digitale toegankelijkheid te verbeteren

In dit artikel vind je handige tools die je helpen om de digitale toegankelijkheid va...

Profielfoto Jasper Jasper Griepsma
UX design

Designproces: alles over de understand fase

In dit artikel leggen we alles uit over de understand fase. Wat is het doel van deze...

Profielfoto Joey Joey Verwey
UX design

Designproces: alles over de strategy fase

In dit artikel leggen we je alles uit over de strategy fase van ons designproces. Wat...

Profielfoto Joey Joey Verwey
Tools & methodes

Organiseer en structureer de inhoud van je website met behulp van card sorting.

Card sorting is een onderzoeksmethode die je helpt om de inhoud van je website op een...

Designer maakt wireframes op papier
Profielfoto Kelly Kelly Kroesen
UX design

Wat is Adaptive design?

Rekening houden met de context waarin gebruikers jouw digitale product gebruiken.

Designer schetst een user flow
Profielfoto Maike Maike Bekkernens
Tools & methodes

Zet je gebruiker centraal met user flows voor jouw app of website

De user flow template helpt je om de paden die gebruikers bewandelen bij het gebruik...

Mock-up van een core model canvas
Profielfoto Maike Maike Bekkernens
Tools & methodes

Core Model Canvas: in 8 stappen naar de kern van je content

Het Core Model Canvas template helpt je eenvoudig te ontdekken welke content niet mag...

Kennismaken