Hoe verloopt een project?
In dit artikel
Dagelijks helpen we onze klanten met uiteenlopende digitale vraagstukken. Van het ontdekken van digitale kansen in de zorg tot het toegankelijk maken van overheidsapplicaties. De ene keer bestaat de doelgroep uit professionals in een specifiek vakgebied, de andere keer heeft ons werk impact op iedereen in onze samenleving. De enige zekerheid die we kennen, is dat ieder project anders is. Gelukkig helpt ons designproces om iedere keer tot een succesvolle oplossing te komen. In dit artikel vertel ik je graag wat je kan verwachten van de samenwerking en hoe een project bij ons verloopt.
Een goede voorbereiding is het halve werk
Een goede samenwerking start met een (digitale) kop koffie! We maken graag kennis met je. We leren jou, de organisatie en natuurlijk de uitdaging beter kennen. Vervolgens kijken we hoe wij onze expertise kunnen inzetten om jou te helpen. Na een of meerdere gesprekken weten we hoe wij ons proces kunnen toepassen op jullie uitdaging.
Naar aanleiding van de kennismaking sturen wij je een digitaal voorstel met een plan van aanpak. Daarin laten we zien welke werkzaamheden we adviseren en wat je van ons kan verwachten. Zo kun jij op je gemak bepalen of je de samenwerking met ons wilt aangaan.
Aan de slag! Hoe verloopt het project?
Je hebt gekozen voor een samenwerking met ons! Het startsein is gegeven en ons UX team staat te popelen om aan de slag te gaan. Wij werken in projecten volgens ons eigen designproces dat is gebaseerd op methodieken als Design Thinking, LEAN-UX en Human Centered Design. Benieuwd naar de achtergrond van ons designproces? Lees er hier meer over.
Ons designproces bestaat uit vier fases: strategy, understand, explore en create. De tools en methodes die we inzetten per fase zullen verschillen per uitdaging, want ieder project is uniek. We zien ons proces dan ook niet als een stappenplan, maar als een framework waarbinnen we werken. Hieronder zal ik je meenemen in de verschillende fases van ons proces.
Strategy: Jullie digitale strategie en doelen bepalen de richting
Jullie digitale strategie en doelen vormen het fundament van het project. In de strategy fase richten we ons op het helder krijgen van deze doelstellingen. Zijn hier nog veel onduidelijkheden? Dan brengen we die samen in kaart. Wij faciliteren het proces om tot de juiste inzichten te komen. Bijvoorbeeld tijdens een kick-off meeting met alle relevante stakeholders (dit noemen we het kernteam) wordt de ontwerpuitdaging besproken en kan iedereen ideeën delen. Het doel is om gezamenlijk te starten met een gedeelde visie.
We delen de opgehaalde inzichten vanaf de eerste meeting in een projectomgeving die we speciaal voor jullie inrichten. Deze omgeving wordt aangevuld naarmate we meer inzichten verzamelen. Zo blijft relevante informatie gedurende het gehele project (en daarna) toegankelijk.
Understand: Verdiepen in de context van de eindklant
In de understand fase brengen we de context van de oplossing in kaart. Wie zijn de eindgebruikers? Wanneer maken zij gebruik van jullie dienst of product en wat willen zij bereiken? We gaan in gesprek met de doelgroepen en vergaren zoveel mogelijk inzichten. We kunnen bijvoorbeeld de gebruiksvriendelijkheid van een al bestaand product testen en soms ligt de focus op het uiteenzetten van een toekomstige customer journey. Samen kijken we welke tools en methodes relevant zijn.
Explore: Iteratief oplossingen ontdekken en testen
Tijdens de explore fase ontdekken we in design iteraties (periodes van 3 of 4 weken) potentiële oplossingen die we vervolgens testen met eindgebruikers. Het doel van elke iteratie is om een prototype te creëren van (een deel van) het digitale product.
We starten in deze fase met het uitwerken van wireframes, een soort blauwdruk van de pagina’s binnen het product. Hierbij focussen we ons vooral op functionaliteit. Pas daarna gaan we aan de slag met de vorm en opmaak en werken we de wireframes uit tot een design. Dit design testen we vervolgens met eindgebruikers en stakeholders om zoveel mogelijk feedback op te halen.
Create: Gevalideerde oplossingen uitwerken en opleveren voor realisatie
Tot slot zetten we de puntjes op de i. Alle gevalideerde designs worden pixelperfect opgeleverd. We borgen het design in een design system, een centrale plek waarin we de verschillende componenten opslaan die we hebben ontworpen voor jullie website of applicatie. Je vindt hier bijvoorbeeld de gebruikte kleuren en lettertypes, maar ook componenten als buttons, formulieren of een navigatiemenu. Het design system zorgt voor consistentie – het is de basis van de visuele identiteit – en voor snelheid, want ontwikkelaars kunnen er direct mee aan de slag.
Wie ontwikkelt de app of website?
Onze focus ligt op het designproces. Wel werken we samen met verschillende ontwikkelpartijen die ook tijdens het designproces kunnen aanhaken om de ideeën te toetsen op technische haalbaarheid. Hebben jullie zelf een ontwikkelteam in huis? Geen probleem, we stemmen de samenwerking graag op elkaar af. Zijn er tijdens de bouw nog extra designs nodig? Geen punt, ook daar helpen we graag bij.
Gezamenlijk reflecteren we op het project
Voldaan - maar met een kritische blik - reflecteren we aan het einde van het project samen met jou op het proces en de samenwerking. Zo kunnen we in toekomstige projecten de ervaring van onze klanten nóg beter maken. En dat is waar een UX-hart sneller van gaat kloppen.