Zet je gebruiker centraal met user flows voor jouw app of website
In dit artikel
Wat zijn user flows?
Een user flow is een visuele weergave van alle verschillende paden die een gebruiker kan volgen tijdens de interactie met jouw digitale product. Elke flow beschrijft een bepaald doel of een bepaalde taak die de gebruiker wil voltooien. Denk bijvoorbeeld aan het scenario waarin een gebruiker wil inloggen op een app. In dit scenario begint de flow op de inlogpagina en eindigt bij aankomst op de startpagina of het dashboard.
Wanneer gebruik je user flows?
Wij raden je aan om in een vroeg stadium van je project user flows in kaart te brengen. Ze zullen een belangrijk onderdeel zijn van het fundament waarop je product gebouwd wordt. Het maken van de user flows zal jou en je projectteam helpen de logica van het product duidelijk in beeld te krijgen. De verschillende stappen, pagina’s en componenten van een gebruikersroute zijn uiteindelijk ook nodig voor het maken van wireframes en designs. Handig dus, om dit overzichtelijk in user flows te hebben staan.
Hoe maak je user flows?
1. Definieer gebruikersscenario's
Begin met het vaststellen van de gebruikersscenario's die je wilt faciliteren in een app of website. Dit kunnen algemene scenario’s zijn (bijvoorbeeld de login), maar ook specifieke scenario’s die voorkomen bij het gebruik van jouw product. Gebruik de volgende structuur voor het schrijven van gebruikersscenarios:
Als [gebruikersrol] kan ik [doel] op [product]
Voorbeelden van gebruikerscenarios zijn:
- Als bestaande gebruiker kan ik inloggen op de website
- Als nieuwe bezoeker kan ik een account maken op de website
- Als bestaande gebruiker kan ik mijn account verwijderen op de website
2. Maak een flow voor elk scenario
Creëer een flow voor elk scenario door gebruik te maken van de verschillende vormen die je in de template ziet. Natuurlijk kun je hier zelf een draai aan geven en je eigen vormen creëren en gebruiken. Ter illustratie hebben we het scenario voor de login in de template uitgewerkt met volgende vormen:
- Start- en eindpunt van de user flow
- Gebruikersactie: Acties en handelingen die worden uitgevoerd door de eindgebruiker binnen de app of website. Bijvoorbeeld een klik of het invullen van een formulierveld.
- Externe Gebruikersactie: Acties en handelingen die worden door de eindgebruiker buiten de app of website. Bijvoorbeeld een mail die een gebruiker ontvangt bij het aanmaken van een account.
- Systeem Actie: Acties en handelingen die automatisch worden uitgevoerd door het systeem. Bijvoorbeeld het opslaan van je wachtwoord en gebruikersnaam.
- Beslissing: Een beslismoment in de flow die het vervolg van de flow bepaald voor de eindgebruiker. Bijvoorbeeld als een gebruiker voor de eerste keer inlogt krijgt deze een alternatieve flow.
- Pagina: Een pagina binnen de website of app waar de gebruiker op land.
- Pop-up: Een pop-up binnen de website of app waar de gebruiker op land.
3. Make it a team effort!
De beste manier om user flows te maken is door ze samen met je projectteam uit te werken. Organiseer een paar brainstormsessies en bepaal samen hoe de flows eruitzien. Wees niet bang om ze hierna te delen en te bespreken met je klant. Dit kan nieuwe inzichten geven.
Zelf aan de slag met user flows? Gebruik ons template.
Wil jij zelf aan de slag met het maken van user flows? Wat goed! Ons template kan hier goed bij helpen, zodat je snel aan de slag kunt. De template kan gemakkelijk online ingevuld worden in Miro. Dit is een online tool waarin je kan samenwerken en met elkaar het canvas kunt invullen. Bekijk hier de template.