Geschreven door
Profielfoto Maike
Maike Bekkernens
Profielfoto Maike
Geschreven door
Maike Bekkernens
Leestijd
3 minuten
Designer schetst een user flow

In dit artikel

Wat zijn user flows?

Een user flow is een visuele weergave van alle verschillende paden die een gebruiker kan volgen tijdens de interactie met jouw digitale product. Elke flow beschrijft een bepaald doel of een bepaalde taak die de gebruiker wil voltooien. Denk bijvoorbeeld aan het scenario waarin een gebruiker wil inloggen op een app. In dit scenario begint de flow op de inlogpagina en eindigt bij aankomst op de startpagina of het dashboard.

Wanneer gebruik je user flows?

Wij raden je aan om in een vroeg stadium van je project user flows in kaart te brengen. Ze zullen een belangrijk onderdeel zijn van het fundament waarop je product gebouwd wordt. Het maken van de user flows zal jou en je projectteam helpen de logica van het product duidelijk in beeld te krijgen. De verschillende stappen, pagina’s en componenten van een gebruikersroute zijn uiteindelijk ook nodig voor het maken van wireframes en designs. Handig dus, om dit overzichtelijk in user flows te hebben staan.

Voorbeeld User Flow

Hoe maak je user flows?

1. Definieer gebruikersscenario's

Begin met het vaststellen van de gebruikersscenario's die je wilt faciliteren in een app of website. Dit kunnen algemene scenario’s zijn (bijvoorbeeld de login), maar ook specifieke scenario’s die voorkomen bij het gebruik van jouw product. Gebruik de volgende structuur voor het schrijven van gebruikersscenarios:

Als [gebruikersrol] kan ik [doel] op [product]

 

Voorbeelden van gebruikerscenarios zijn:

  • Als bestaande gebruiker kan ik inloggen op de website 
  • Als nieuwe bezoeker kan ik een account maken op de website
  • Als bestaande gebruiker kan ik mijn account verwijderen op de website

2. Maak een flow voor elk scenario

Creëer een flow voor elk scenario door gebruik te maken van de verschillende vormen die je in de template ziet. Natuurlijk kun je hier zelf een draai aan geven en je eigen vormen creëren en gebruiken. Ter illustratie hebben we het scenario voor de login in de template uitgewerkt met volgende vormen:

  • Start- en eindpunt van de user flow
  • Gebruikersactie: Acties en handelingen die worden uitgevoerd door de eindgebruiker binnen de app of website. Bijvoorbeeld een klik of het invullen van een formulierveld. 
  • Externe Gebruikersactie: Acties en handelingen die worden door de eindgebruiker buiten de app of website. Bijvoorbeeld een mail die een gebruiker ontvangt bij het aanmaken van een account. 
  • Systeem Actie: Acties en handelingen die automatisch worden uitgevoerd door het systeem. Bijvoorbeeld het opslaan van je wachtwoord en gebruikersnaam. 
  • Beslissing: Een beslismoment in de flow die het vervolg van de flow bepaald voor de eindgebruiker. Bijvoorbeeld als een gebruiker voor de eerste keer inlogt krijgt deze een alternatieve flow. 
  • Pagina: Een pagina binnen de website of app waar de gebruiker op land. 
  • Pop-up: Een pop-up binnen de website of app waar de gebruiker op land. 

3. Make it a team effort!

De beste manier om user flows te maken is door ze samen met je projectteam uit te werken. Organiseer een paar brainstormsessies en bepaal samen hoe de flows eruitzien. Wees niet bang om ze hierna te delen en te bespreken met je klant. Dit kan nieuwe inzichten geven.

Zelf aan de slag met user flows? Gebruik ons template.

Wil jij zelf aan de slag met het maken van user flows? Wat goed! Ons template kan hier goed bij helpen, zodat je snel aan de slag kunt. De template kan gemakkelijk online ingevuld worden in Miro. Dit is een online tool waarin je kan samenwerken en met elkaar het canvas kunt invullen. Bekijk hier de template.

 

Profielfoto Maike

Maike Bekkernens

maike@dailycreations.nl
Vergelijkbare artikelen
 
 
Profielfoto Maike Maike Bekkernens
UX design

Designproces: alles over de create fase

Het doel van de create fase is het opleveren van de gevalideerde ontwerpen richting o...

Mock-up van een Service Blueprint
Profielfoto Joey Joey Verwey
Tools & methodes

Ontdek kansen in je dienstverlening met een Service Blueprint

Een Service Blueprint is een canvas met daarop een visueel verloop van jouw dienstver...

Mock-up van een core model canvas
Profielfoto Maike Maike Bekkernens
Tools & methodes

Core Model Canvas: in 8 stappen naar de kern van je content

Het Core Model Canvas template helpt je eenvoudig te ontdekken welke content niet mag...

Designer schetst een user flow
Profielfoto Maike Maike Bekkernens
Tools & methodes

Zet je gebruiker centraal met user flows voor jouw app of website

De user flow template helpt je om de paden die gebruikers bewandelen bij het gebruik...

Profielfoto Jasper Jasper Griepsma
UX design

Designproces: alles over de understand fase

In dit artikel leggen we alles uit over de understand fase. Wat is het doel van deze...

Profielfoto Maike Maike Bekkernens
UX design

Hoe verloopt een project?

Het is geen geheim dat een goede user experience de nieuwe standaard is. Gebruikers v...

Profielfoto Kelly Kelly Kroesen
UX design

Digitale toegankelijkheid voor mensen met een beperking. Waar moet je rekening mee houden?

In Nederland leeft een aanzienlijk deel van de bevolking met een beperking. Voor deze...

Profielfoto Joey Joey Verwey
UX design

Designproces: alles over de strategy fase

In dit artikel leggen we je alles uit over de strategy fase van ons designproces. Wat...

Designer maakt wireframes op papier
Profielfoto Kelly Kelly Kroesen
UX design

Wat is Adaptive design?

Rekening houden met de context waarin gebruikers jouw digitale product gebruiken.

Kind gebruikt een tablet
Profielfoto Joey Joey Verwey
UX research

Apps ontwerpen voor leerlingen op het basisonderwijs

Wat komt er allemaal kijken bij het ontwerpen van apps voor kinderen?

Profielfoto Joey Joey Verwey
Tools & methodes

Organiseer en structureer de inhoud van je website met behulp van card sorting.

Card sorting is een onderzoeksmethode die je helpt om de inhoud van je website op een...

Close-up van schetsen op papier
Profielfoto Joey Joey Verwey
UX design

Stakeholders en eindgebruikers betrekken met wireframes

Een belangrijk onderdeel in het ontwerpproces van digitale projecten is het maken van...

Profielfoto Joey Joey Verwey
UX design

Wat is de achtergrond van ons designproces?

Ons designproces vormt al 10 jaar lang de basis voor elk project. Door de jaren heen...

Profielfoto Joey Joey Verwey
UX design

Designproces: alles over de explore fase

In dit artikel leggen we alles uit over de explore fase. Wat is het doel van deze fas...

Profielfoto Joey Joey Verwey
UX design

Digitale toegankelijkheid voor overheden, hoe zit dat precies?

Sinds 2018 zijn overheidsinstanties wettelijk verplicht de noodzakelijke maatregelen...

Mobiele mock-up Stappy applicatie
Profielfoto Jasper Jasper Griepsma
Development

Web, native, hybrid en progressive apps: wat zijn de verschillen?

Je kan het zo gek niet bedenken of er is wel een app voor gemaakt, maar wat is nou he...

Developer schrijft gebruiksvriendelijke code
Profielfoto Kelly Kelly Kroesen
Tools & methodes

Tips om de digitale toegankelijkheid te verbeteren

In dit artikel vind je handige tools die je helpen om de digitale toegankelijkheid va...

Studenten werken aan designopdracht
Profielfoto Joey Joey Verwey
UX design

Assessment Week Grafisch Lyceum Utrecht

Studenten van het Grafisch Lyceum gingen aan de slag met een uitdaging voor PostNL.

Sfeerbeeld van werkende mensen op kantoor
Profielfoto Joey Joey Verwey
UX design

Rekening houden met de privacy van de eindgebruikers in digitale projecten

Met de komst van de AVG wetgeving in 2016 hebben wij ons ontwerpproces aangescherpt m...

Kennismaken